Trening er viktig for helsen din

Stadig mer forskning viser at trening er sunt. For deg som er opptatt av helse bør derfor regelmessig trening være del av din sunne livsstil.

treningMange leger anbefaler nå at du får inn minst en times fysisk aktivitet hver dag. Når vi sier en time fysisk aktivitet, trenger det selvfølgelig ikke å være knallhard trening for å delta i triatlon eller Den store styrkeprøven, det kan være lett trening som en rask gåtur eller noen tøyeøvelser og gå på en tredemølle fra http://www.casallpro.no/ i hjemmet. Et absolutt minimum er en halv time mosjon om dagen. Her får du noen tips om hvordan du kan få mer trening inn i livet ditt og dermed oppleve å få mer energi, livslyst og velvære.

Hvordan øke treningsmengden?

Helsedirektoratet anbefaler for optimal helse at de fleste vanlige nordmenn bær trene med moderat intensitet. Å gå opp en bratt bakke er mer enn nok. Skal man få til en halvtime trening, trenger det heller ikke å være alt på en gang. Det som er viktig for din er at det blir en halvtime til sammen, som du greit får til ved å legge inn ti minutter eller et kvarters aktivitet her og der i løpet av en travel hverdag. Noe av det viktigste er at du velger den type trening som du selv liker godt og er komfortabel med. Dersom du trives ute i frisk luft og er naturelsker, passer det for eksempel bedre å gå i naturen enn på en tredemølle.

Hvis du vil trene for å få bedre helse, er det noe annet enn å trene for å prestere bedre – NRK.no

Effekter av trening på kroppen din

Det er mange årsaker til at trening er viktig for helsen din. Mange tenker først å fremst på vektreduksjon, men realiteten er at det er mange andre effekter. Du får mer energi, bedre søvn, kommer i bedre humør, og du får økt din motstandsdyktighet mot mange sykdommer, som for eksempel hjertesykdom og diabetes.